פוקר לשחקן המתחיל – Pre-Flop על קצה המזלג
על דבר אחד כל השחקנים בעולם מסכימים, הצורה שבה אתם משחקים לפני ה-flop קובעת באופן חד משמעי את איכות המשחק שלכם והרווחיות שלו.
במאמר זה נסקור על קצה המזלג את כל הדברים שצריכים לעבור לכם בראש כבר אחרי שאתם מקבלים את שני הקלפים הראשונים שלכם.
חשוב להדגיש כי כמו כל נושא בפוקר, ניתן לכתוב עליו ספר שלם ולהעמיק בו ללא סוף, אבל המטרה של המאמר הזה היא לקחת את המשחק שלכם בתור שחקנים מתחילים צעד אחד קדימה. למרות שאין ספק כי גם המתקדמים מביניכם יוכלו להפיק ממנו כמה תובנות, אז בואו נתחיל.
לפני שנתחיל, במידה והמשחק חדש לכם לחלוטין, אנחנו ממליצים לקרוא תחילה את המדריך הבסיסי שלנו על “איך משחקים פוקר: חוקי המשחק ועקרונות חשובים נוספים“.
שני הקלפים הראשונים הם קריטיים
בטח שמעתם לא מעט שחקנים אומרים שתוכל לנצח עם כל שני קלפים ראשונים. אמנם זה נכון, אבל אין בזה הרבה משמעות. האמת היא שבזמן שכל שני קלפים יכולים לנצח, הם לא ינצחו מספיק לאורך זמן כך שיהיה לכם משתלם לשחק איתם. שחקנים שאינם מגבילים את טווח הפתיחה שלהם יפסידו המון כסף לטווח הארוך.
מיקום, מיקום ושוב מיקום
מעבר לקלפים שאתם מקבלים בהתחלה, בפוקר, ישנה חשיבות גדולה למיקום (position) שלכם בשולחן.
למעשה, המיקום הינו כל כך חשוב שקלפים מסוימים שאינם רווחיים במיקומים התחלתיים (early positions) אלו קלפים שתרצו לעלות איתם כשאתם האחרונים לדבר.
במשחקים עם תשעה שחקנים, העמדות ההתחלתיות (early positions) יהיו שני הבליינדים ושני השחקנים משמאלם. העמדות המרכזיות (middle positions) יהיו השחקנים החמישי, השישי והשביעי, כאשר העמדות המאוחרות (late positions) יהיו השחקן השמיני (Cutoff) והשחקן התשיעי (Button – כפתור).
בקיזנואים (ובמשחקים ביתיים) משתמשים בדיסקית פלסטיק קטנה על מנת לסמן את השחקן שבמיקום התשיעי (נקרא לפעמים גם הדילר – Dealer), כאמור, שחקן זה הוא תמיד האחרון לדבר.
היתרון הגדול בלדבר אחרון
ישנו יתרון משמעותי בלהיות האחרון שמדבר באותה היד (Button/Dealer), כי במצב כזה תוכלו להרשות לעצמכם לראות את הפלופ עם ידיים חלשות יותר.
הסיבה לזה היא שכשאתם האחרונים לדבר, יש לכם את ההזדמנות לדעת כמה שחקנים עדיין נותרים ביד ומדובר ביתרון גדול מכיוון שחלק מהידיים טובות יותר כנגד כמה שחקנים (Multiway pot) וחלק מהידיים טובות יותר נגד שחקן בודד או שניים לכל היותר.
בעמדה מאוחרת, אתם יכולים לראות מי מהשחקנים נגדכם מציגים יד חזקה בכך שהם מהמרים או מעלים.
ולכן, ככל שאתם מדברים מאוחר יותר, כך יש לכם יותר מידע לבסס על פיו את הצעד הבא שלכם.
קצת על אחרי הפלופ
ככלל, אינכם אמורים להמשיך לשחק לאחר הפלופ אם אין לכם לפחות זוג עם קיקר מוצלח או אפשרות לפגוע בסדרה/צבע כאשר יש לפחות שני שחקנים נוספים ביד אשר יבטיחו כי זה ישתלם עבורכם.
פעמים רבות, במקרה שתפגעו בזוג, יהיה שחקן נוסף שייפגע בו גם כן. כשזה קורה, הקלף הנוסף, הקיקר, הוא זה שייקבע מי יינצח ביד ולכן שחקנים רבים אוהבים כל כך לקבל A-K, מכיוון שבכל מקרה, במידה ותפגעו בזוג, בהכרח יהיה לכם את הקיקר הטוב ביותר.
מעבר לכך, הדינמיקה של אותו המשחק צריכה לעזור לכם להבין האם כדאי לכם להשאר ביד מסוימת או לא.
לאחר זמן קצר שאתם משחקים בשולחן, אתם צריכים להתחיל להבין האם המשחק הוא אגריסי או פאסיבי ולהתאים את אחוז הידיים שתשחקו איתן לפי זה.
כמובן שלא תמיד קל לחוש זאת ומדובר ביכולת שצוברים ככל שהניסיון שלכם במשחק יגדל.
צירופי ידיים אפשריים
צירוף הידיים שיכולות להיות בפוקר עומד על מליונים, אך עם זאת, ישנם רק 169 צירופים שונים לשני הקלפים שאתם מקבלים בהתחלה. מספר זה מניח כמובן שידיים כמו K♣Q♣ ו-K♦Q♦ הן זהות.
אם שלושה יהלומים יגיעו בפלופ, כמובן שהיד K♦Q♦ תהיה הרבה יותר רווחית מ-K♣Q♣, אך מכיוון שאין לנו דרך לחזות את העתיד לפני חלוקת הפלופ, שתי הידיים הללו הן בעלות אותה הרווחיות לפני הפלופ.
את כל 169 קומבינציות הקלפים הללו ניתן לחלק ל-5 קטגוריות:
- זוגות
- קלפים מחוברים (connected)
- קלפים לא מחוברים (Gapped cards)
- קלפים מתואמים מחוברים (Suited connectors)
- קלפים מתאומים לא מחוברים (Suited gapped cards)
זה הכל. חמש קטגוריות בלבד.
אם לא תקבלו זוג ביד, הקלפים שלכם יהיו או מתואמים (מאותו הסוג) או לא מתואמים. הם גם יכולים להיות מחוברים או לא מחוברים.
דוגמאות לקלפים מחוברים יהיו K-Q, 8-7, 4-3 וקלפים לא מחוברים יכולים להיות במרחק אחד, שתיים שלוש או יותר ויכילו ידיים כמו K-J, 9-6, 9-3 וכו’.
בפסקה הבאה, נדבר על היתרון הרב שיש בקלפים המחוברים ונסביר אותו.
היתרון בקלפים מחוברים
באופן כללי, ככל שהקלפים קרובים יותר, כך יש יותר סיכוי שייצרו סדרה.
נניח ואתם מחזיקים ביד 10-6 (קלפים לא מחוברים, נקראים gapped). האפשרות היחידה שלכם לסדרה (המחברת את שני הקלפים) היא 7-8-9.
עם זאת, במידה ואתם מחזיקים 10-9 (קלפים מחוברים, שנקראים connected), תוכלו ליצור סדרה עם האפשרויות: K-Q-J, Q-J-8, J-8-7, 8-7-6.
אך לכל כלל יש יוצא מן הכלל, A-K ו-A-2, למרות שנחשבים מחוברים, יכולים ליצור סדרה רק עם שלשה אחת של קלפים מכיוון שנמצאים בקצה התחום.
כמו כן, K-Q ו-2-3 יכולים ליצור סדרה עם שתי שלשות ו-Q-J ו-3-4 יכולים ליצור סדרה עם שלוש שלשות, שאר הקלפים המחוברים, כמו בדוגמא הראשונה, יוכלו ליצור סדרה עם ארבע שלשות שונות ומדובר ביתרון משמעותי על קלפים שאינם מחוברים.
ולכן, אם תבחרו לשמוע לעצה שלנו תשחקו רק לעיתים נדירות, אם בכלל, בקלפים המרוחקים אחד מהשני ביותר מארבעה קלפים אלא אם כן הם מאותו הסוג (suited) והמחיר משתלם עבורכם.
קלפים שאינם מחוברים (gapped)
כפי שציינו בפסקה הקודמת, קלפים שאינם מחוברים בדרך כלל אינם משתלמים כמו הקלפים המחוברים. עם זאת, במידה ואתם מצליחים לפגוע בצבע (flush), אין משמעות לכך, כי אחרי הכל אין הבדל בין A♥6♥ לבין A♥K♥ במקרה של צבע, אבל יש הבדל משמעותי בין שני הידיים הללו באופן כללי.
נניח ואתם לא מצליחים לתפוס את הצבע. A-K עדיין מאפשר לכם סדרה ולכן לא תוכלו לעשות זאת עם A-6.
כמו כן, תוכלו עדיין לנצח אם פגעתם באס או בקינג.
אבל אם אתם משחקים עם A-6 ואס מגיע בפלופ, אתם יכולים להפסיד בקלות לאס עם קיקר גבוה יותר, אך כל זוג שתיצרו עם A-K יהיה תמיד הגבוה ביותר (top pair) ובעל הקיקר הטוב ביותר.
ידיים מומלצות, בהתאם למיקום
חלק מהידיים כל כך חזקות שאתם יכולים לשחק אותן בכל מיקום, אך לא תקבלו אותן לעיתים כל כך קרובות.
הרשימה להלן מציגה את הידיים המומלצות למשחק בהתאם למיקום שלכם בשולחן כמו שמוצג באחת הפסקאות למעלה.
לקלפים שאתם משחקים איתם אנחנו נוהגים לקרוא ה-range שלכם או “טווח הידיים שלכם” והוא כאמור משתנה בהתאם למיקום.
כמובן שככל שהמיקום שלכם מאוחר יותר, כך תוכלו לשחק עם יותר קלפים ולכן כל עמדה מאוחרת כוללת גם את הקלפים בעמדות הקודמות לה.
עמדות התחלתיות (early positions)
זוגות | שבעיות עד אסים |
מתואמים (suited) | A-K,Q,J,10 K-Q,J,10 Q-J,10 J-10,9 10-9 |
לא מתואמים (unsuited) | A-K,Q,J,10 K-Q,J |
עמדות מרכזיות (middle positions)
זוגות | חמישיות, שישיות |
מתואמים (suited) | A-9,8,7,6 K-9 Q-9,8 J-8 10-8 9-8 |
לא מתואמים (unsuited) | K-10 Q-J,10 J-10 |
עמדות מאוחרות (late positions)
זוגות | שאר הזוגות הנותרים |
מתואמים (suited) | A-5,4,3,2 K-8,7,6,5,4,3,2 J-7 10-7 9-7,6 8-7,6 7-6,5 6-5 5-4 |
לא מתואמים (unsuited) | K-9 Q-9 J-9,8 10-9,8 9-8,7 8-7 |
הערה חשובה:
אם אתם חדשים במשחק או שעדיין מחזיקים בפילוסופיה שאומרת שכל שני קלפים יכולים לנצח, וודאי תחשבו כי המלצות אלו די נוקשות ושמרניות (tight), אך למען האמת, המצב הפוך מכך והן נחשבות ליחסית פזרניות ורופפות (loose).
לצורך העניין, יד כמו K♥2♥ שניתן לשחק בה בעמדה מאוחרת, עדיין מאוד בעייתית.
במידה ואתם פוגעים בקינג בפלופ וזוכים לאקשן, סביר מאוד כי קיים שחקן אחר בשולחן המחזיק גם כן בקינג עם קיקר טוב משלכם.
במידה ואתם פוגעים ב-2, זהו בהכרח הזוג הנמוך ביותר שיש על השולחן ואפילו אם היה לכם מזל ענק ופגעתם בצבע, עדיין לא מובטח לכם שהוא הגבוה ביותר.
כשזה נאמר, יד כמו K♥2♥ וידיים רבות אחרות בעייתיות מאוד גם בעמדות מאוחרות ונדרשת רמת מיומנות מסוימת על מנת לפלס את הדרך שלכם בידיים מסוג זה.
ולכן, אנו ממליצים למתחילים מביניכם לוותר על חלק מהידיים החלשות בכל עמדה.
תוכלו למצוא מידע נוסף על טווחי פתיחה בדמריך של upswingpoker כאן: “Preflop RFI Strategy“, מדריך מומלץ נוספו תוכלו למצוא ב-redchippoker כאן: “what to open-raise preflop?“.
אמנות ההעלאה (Raising)
העלאה היא פעולה להצגת אגריסיביות, חוזק וביטחון בקלפים שלך.
לעיתים אתם תהיו אלו שתבחרו להעלות ולעיתים מישהו יעלה לפניכם. אבל כך או כך, יש להיות עירניים במצבים אלו.
מישהו העלה לפני שדיברת
במידה ושחקן אחר העלה לפני שהגיע תורכם לדבר, מומלץ להפחית מעט את כמות הקלפים שאתם משחקים איתם וזאת בהתאם למיקום שלכם ולמיקום של השחקן שהעלה את הקופה.
שחקנים מסוימים, יעלו כמעט תמיד כאשר נמצאים במיקום מאוחר ואין זה בהכרח יעיד על קלפים טובים מדי, אך כאשר שחקן מעמדה מוקדמת (למשל UTG) בוחר להיות זה שמעלה ראשון, סביר כי הקלפים שלו חזקים יחסית וכדאי לצמצם את טווח הידיים שאיתם אתם משחקים באופן משמעותי נגדו ביד הנוכחית .
זכרו כי אתם צריכים יד חזקה יותר בשביל להשוות להעלאה מאשר בשביל לעלות בעצמכם.
אחרי הכל, אם תעלו ראשונים, יכול להיות שכל היריבים שלכם ייפרשו ותרוויחו לפחות את הבליינדים.
אז ככלל, במידה ואתם משווים להעלאה, אתם צריכים להאמין שהקלפים שלכם טובים יותר או שלכל הפחות יש לכם את יתרון המיקום על אותו השחקן.
מתי כדאי לך להעלות?
שימו לב, ככלל, במידה וישנה יד שאתם בוחרים לשחק (בהתאם לטווח הידיים שלכם) ההמלצה תהיה תמיד לבצע את ההעלאה ראשונים שכן כמעט תמיד תהיה העלאה כזאת אחריכם בכל מקרה, כניסה ליד בתשלום הבליינד בלבד (נקראת גם limp) כמעט תמיד אינה מומלצת ויש להשתדל להמנע ממנה.
במידה והקלפים שלכם לא מספיק טובים בשביל להעלות סימן שהיד הזו לא נמצאת בטווח היידים שאיתם אתם אמורים לשחק לפי המיקום שלכם ולכן עדיף לזרוק את היד מלכתחילה.
ובכל זאת, נסתכל על המקרה שבו השוותם את הבליינד ומישהו העלה את היד אחריכם:
כמעט תמיד יהיה לכם משתלם להשוות להעלאה שלו ולחכות לפלופ.
אך במצב שהעלאה גדולה מדי, לפחות 5BB (פי חמש מהביג בליינד) או ששחקן נוסף העלה את הקופה אפילו יותר אחריו, ככל הנראה כדאי לכם לוותר על היד הזו מלבד מקרים שבהם היד שלכם חזקה במיוחד אך בכל זאת בחרתם להשוות איתה על מנת אולי לנסות ולהסתיר את החוזק שלכם, פעולה שאינה מומלצת במיוחד ומיד נסביר למה.
במידה ואתם מסתכלים על זוג אסים (מכל מיקום) ככלל, המהלך הנכון במצב הזה הוא לעלות את הקופה (בד”כ ל 3-4BB כתלות ברוח המשחק), הסיבה לכך היא שאנחנו לא רוצים שידיים חלשות יוכלו לראות פלופ בזול ולפגוע בדיוק בקלפים שהם צריכים.
הרי תחשבו על זה כך, נכון לעכשיו, לפני הפלופ, יש לנו את היד החזקה ביותר האפשרית ולכן אין לנו שום סיבה לא לעלות ולהבטיח את הרווח שלנו מהידיים שימשיכו איתנו.
חלק מכם אולי יגידו שהם חוששים שאם יעלו את הקופה לפני, שאר השחקנים ייפרשו ועד שהם קיבלו אסים הם לא ירוויחו מזה כלום, אבל בואו נחשוב על זה רגע ביחד.
באיזה מצב שחקן שמשחק נגדנו יבחר להכניס עוד כסף לקופה אחרי הפלופ כאשר לפני הפלופ הייתה לו יד חלשה שלא זרק רק מכיוון שיכל לראות את הפלופ בחינם? התשובה היא שכמעט תמיד הוא יעשה זאת רק כאשר יש לו קלפים טובים שיכולים לנצח זוג אסים בקלות (סט נמוך, סיכוי לסדרה/צבע, זוגיים וכו’). אנחנו לא רוצים לתת ליד החלשה מאיתנו pre-flop לקבל את הסיכוי לנצח אותנו כמעט בחינם ולכן נרצה לעלות בידיעה שבמרבית המקרים הקופה הזו תהיה שלנו.
נמחיש את זה קצת יותר בדוגמא הבאה:
נניח כי אתם יושבים ב-UTG במשחק בבליינדים 1/2 ומסתכלים על זוג אסים ובוחרים רק להשוות. כל השחקנים אחריכם פורשים וזה מגיע לביג בליינד שמקבל את האפשרות לראות פלופ בחינם וזה מה שקורה:
בשלב זה, אין לנו שום מושג אילו קלפים היריב שלנו יכול להחזיק (אנחנו אולי יכולים לנחש שאינם טובים מדי אחרת היה מעלה בעצמו).
פירוט כיצד נכון לשחק את היד מהשלב הזה חורג מהיקף המאמר ולכן נוותר עליו, אך המטרה היא להמחיש לכם מצב בעייתי שבו אתם מאפשרים ליריב שלכם לנצח את זוג האסים שלכם בחינם. ואמנם נכון, גם לאחר שתעלו את הקופה זוג האסים שלכם יכולים להפסיד באותה מידה, אך לטווח הארוך מדובר במהלך הנכון כי כאשר תנצחו תזכו בקופה גדולה יותר.
מתי כדאי לכם להעלות אחרי העלאה של היריב?
פוקר הוא משחק שדורש לעיתים רבות נקיטה בצעדים אגריסיביים אך מושכלים.
לא תוכלו לנצח במשחק כשאתם רק משווים וכאשר יש לכם ידיים חזקות, כדאי לעלות איתם משמעותית לפני הפלופ.
אז מתי כדאי לכם לעלות את הקופה אחרי שמישהו כבר העלה אותה לפניכם?
- זוג אסים, מלכים, מלכות ובמשחקים מסוימים אתם יכולים להכניס לטווח הזה גם זוג נסיכים או עשיריות.
- A-K, A-Q, A-J, K-Q מתואמים או A-K,A-Q לא מתואמים.
- לעיתים (ובעיקר במיקום מאוחר) על מנת לא לחשוף ליריבים שלכם שאתם עושים את פעולה זו רק עם קלפים חזקים במיוחד, אתם יכולים לעלות גם עם כל suited connectors (מתואמים מחוברים) או כל זוג ביד, כאמור, אין לעשות זאת תמיד אך כדאי לשלב את הפעולה הזו על מנת להקשות על היריבים שלכם לקרוא אתכם.
שימו לב כי ההחלטה האם לעלות אחרי היריב שלכם או לא תלויה בהיכרות שלכם עם היריב והמיקום שלו בשולחן.
במידה ואתם משחקים נגד יריב שמשחק כמעט את כל הידיים שלו ובוחר לעלות מעמדה התחלתית, ככל הנראה אין לך סיבה לדאגה ואתם יכולים לעלות אותם גם עם יד “סבירה” כמו A-J לא מתאומים.
מנגד, במידה ויריב שמרן בוחר לעלות מעמדה התחלתית, סביר כי הוא מחזיק ביד חזקה ונרצה להמנע מלעלות מעליו כשאנחנו מחזיקים בסך הכל ביד “סבירה”.
פעמים רבות כאשר תשחקו עם שחקנים מתחילים, הם לא יקדישו מחשבה רבה למיקום שלהם בשולחן, במידה ואתם שמים לב לכך, אל תתחשבו במיקום שלו כשאתם מקבלים החלטות נגדו.
סוף דבר
צורת המשחק שלכם לפני הפלופ והקלפים שאיתם אתם משחקים הם אחת הסיבות המרכזיות להיותכם שחקנים מרוויחים או מפסידים.
מאמר זה נוגע בכל הנקודות החשובות אך על קצה המזלג בלבד ואינו נכנס לעומק של הדברים. ישנם המון פרטים שחסרים כאן וכתיבה על כולם תסתכם במקרה הטוב בספר עבה ובמקרה הרע בסדרה של כאלה.
עם זאת, הבנת כל הנקודות שהצגנו כאן תקח את המשחק שלכם שלב אחד קדימה ובמרבית המקרים קפיצה זו תספיק על מנת לנצח באופן קבוע בערבי פוקר חברתיים שאתם מארגנים ובמשחקים ברמה נמוכה עד בינונית.
נשארתם עם טעם של עוד? בואו נעבור למדריך הבא בסדרה: “Flop על קצה המזלג“.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]